We love NYC - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Willem en Sandra - WaarBenJij.nu We love NYC - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Willem en Sandra - WaarBenJij.nu

We love NYC

Door: Willem en Sandra

Blijf op de hoogte en volg Willem en Sandra

16 Mei 2016 | Verenigde Staten, New York

De dag begonnen met een ‘item’ van de bucketlist: hardlopen in Central Park. Beiden hebben we in geen tijden hardgelopen, zoals een aantal van jullie weten is Sandra tijdelijk overgestapt op skaten ;). Dus schappelijk als we zijn, onszelf tegemoet gekomen en hebben we 2km hardgelopen. Best een fris windje, maar het zonnetje scheen; goed begin van de dag!

Na een douche richting het zuiden van Manhatten gegaan met, hoe kan het ook anders, de metro! Fijne rit was dit, want Sandra heeft eindelijk level 1000 gehaald van Candy Crush :p. Dit keer naar South Ferry, want we gaan naar het vrijheidsbeeld! Menigeen (zal geen namen noemen: Karlijn) drijft de spot met onze planning en lichte vorm van autisme. Maar in dit geval helpt vooraf je kaarten kopen enorm ;). Aan de wal nog een bakkie Starbucks gescoord, broodje bij Subway gehaald voor in de rugzak en in de rij gaan staan in Battery Park voor de boot. Voordeel 1: we konden onze gereserveerde tickets afhalen bij het loket waar 2 mensen stonden, in plaats van het loket met 50 mensen in de rij. Voordeel 2: we konden in de ‘reserved’ rij plaatsnemen, in plaats van de ‘ flex’ rij. Dat scheelde aanzienlijk in wachttijd. Voordeel 3: wij hadden tickets met toegang tot The Crown en die waren ter plaatse echt niet meer verkrijgbaar :D.

Al met al 3 kwartier gedaan van aankomst in Battery Park tot op de Ferry (incl security check). Op de Ferry waaide we bijna uit ons hemd, maar wat een gaaf uitzicht! De skyline van Manhatten is vanaf dit punt echt waanzinnig mooi. Aangezien we aan de goede kant van de boot zaten (wat ook weer geen toeval is) hadden we tijdens de boottocht prachtig uitzicht op de Lady of Liberty.

Daar aangekomen eerst onze audio guide opgehaald (want ja, die was gratis) en met een half oor geluisterd naar alle verhalen over en rondom het vrijheidsbeeld. Besloten om maar meteen naar The Crown te gaan, want ook daar moest je weer door een security check en best wel wat traptreden omhoog. Als eerste rondgelopen op de pedestal, maar dan sta je echt onderaan de voet van het vrijheidsbeeld dus eigenlijk zie je niet zoveel.

Dapper begonnen aan de trappentocht omhoog; het wordt echt steeds smaller naarmate je hoger komt, want de trap bevindt zich (natuurlijk) echt in het vrijheidsbeeld. Maar voor degene die in Rome zijn geweest: het is een stuk minder intens dan de trappen in de koepel in Vaticaanstad. En als je dan boven in het kroontje van het vrijheidsbeeld staat, is dat gevoel onbeschrijfelijk. Super gaaf!!! Aangezien het beste wel waaide, voelde je het beeld ook heen en weer gaan. Na een moment van intens genieten, weer naar beneden op de super smalle trap ;). Resultaat: een ervaring rijker en spaghetti benen :p.

Ons subway broodje opgegeten bij de voet van het vrijheidsbeeld en weer op de boot gestapt naar Ellis Island. Daar zijn we maar kort geweest; wel de hal bewonderd waar alle immigranten zich moesten registreren, ook weer een heel mooi gebouw. Met de boot terug naar het vasteland en gelopen richting het One World Trade Center en Ground Zero.

De 9/11 memorial is indrukwekkend om te zien. Zo onwerkelijk om je voor te stellen dat de 2 grote gaten in de grond ooit 2 immens grote torens zijn geweest en dat er zoveel mensen zijn omgekomen toen de aanslag plaats vond. Helaas konden we het monument niet helemaal compleet aanschouwen; i.v.m.de harde wind waren de bovenste watervallen uitgezet.

We hebben ervoor gekozen om niet naar het museum gegaan, maar wel een stukje verderop de 9/11 shop in gegaan. Hier heeft Sandra even door een boek met allemaal foto’s van de dag van de aanslag zitten bladeren, echt afschuwelijk. Omdat we onze vakantie vooral een positieve vibe willen geven, hebben we ook hier niet al te veel tijd doorgebracht en zijn we verder gegaan.

Weer even bijkomen en ergens een drankje gedaan en vooral even naar de wc geweest . De metro gepakt richting Wallstreet en daar weer veel grote gebouwen mogen aanschouwen. De bull opgezocht en foto’s gemaakt natuurlijk, wat nog niet meevalt met al die toeristen. Wonderlijk dat je bij de achterkant van het stier wel alle tijd en ruimte hebt om foto’s te maken :p. Deze kans heeft Sandra dan ook niet laten schieten.

Neergeploft op een bankje in het nabijgelegen parkje (er wordt nogal veel als park benoemd in New York zijn we inmiddels achter). Onze laatste avondmaaltijd wilde we toch graag in de buurt van Times Square nuttigen, dus zo gezegd, zo gedaan. Willem had enorm zin in steak, so steak it was! We moesten overstappen bij Grand Central dus nog even naar ‘boven’ gegaan en de mooie stationshal bekeken. Leuk dat we naar Times Square gebruik konden maken van de pendelmetro, een ware Jack Daniels trein, super leuk! Tijdens het vallen van de avond over Broadway gelopen, nog een heerlijke frappucino gescoord bij Starbucks en uiteindelijk weer met de metro naar de airbnb.

Jammer dat dit alweer de laatste avond New York is, je wordt toch wel een beetje verliefd op de Big Apple als je hier bent….

Liefs, Willem en Sandra

• 18 Mei 2016 - 07:57

Yvonne:

Weer een heerlijk beeldend verslag, is leuk meegenieten zo vanuit NL! Dus byebye NY & hello LA. Ben nu al benieuwd naar het volgende verhaal.

• 22 Mei 2016 - 09:34

Jessica:

Plannen loont zien we wel weer :).
    Wat een gave foto's ook! Alhoewel er 1 bij zit die ik best had willen missen hoor... hihi.